Rengashaku
Leveys
Korkeus
Halkaisija
Rengashaku

Päivän tarjous

Goodride SW608 205/55 R16 91H
82,29 €

Erittäin helppo tilata

Icons-a

Valitse koko

Icons-b

Valitse rengas

Icons-c

Tilaa



Renkaat

Miksi renkailla on suuri merkitys?

Renkailla on merkitystä varsinkin Suomen joskus autoiluun varsin kehnoissa sääoloissa. Kuitenkin renkailla on suuri merkitys myös pitävällä asvaltilla ja kuivalla kesäkelillä. Renkaiden kanssa on muistettava fakta, että renkaan tiehen koskettava pinta-ala on vain noin lottolapun kokoinen, jolloin pidon on oltava hyvä. 4 lottolappua kumin ja tien välistä kitkapintaa on vastuussa siitä, että auto pysyy tiellä. Auton ohjaus riippuu kokonaan kahden lottokupongin kokoisesta kitkapinnasta. Jos renkaat ovat halpaa kumia, ja kuluneet, ne eivät enää pidä kunnolla edes hyvissä olosuhteissa. Sadekelissä renkaiden suurin merkitys tulee konkreettisesti esiin. Renkaiden ‘kulutuspinnan’ määrä ei sinänsä vaikuta renkaiden pito-ominaisuuksiin kuivalla kelillä millään tavalla, sillä urat itsessään eivät lisää pitoa. Urien tarkoitus on poistaa vettä renkaan alta. Kun urat ovat joko huonosti muotoillut, eli renkaassa on huono kuvio tai urat ovat kuluneet liian mataliksi, renkaat eivät enää pysty siirtämään vettä pois renkaan alta tyydyttävästi, jolloin auton riski ajautua vesiliirtoon kasvaa suuresti. Vesiliirto on tila, jossa rengas nousee vesipatsaan päälle, mikä tarkoittaa sitä, että auton ohjaus menetetään. Tämä on erittäin vaarallista varsinkin takavetoautossa, joka ei sinällään varoita vesiliirrosta ennenkuin takarenkaat nousevat veden päälle ja alkavat pyöriä tyhjää. Etuvetoisessa autossa vesiliirron tuntee välittömästi, ja automaattinen reaktio on nostaa jalka kaasulta, jolloin vesiliirto yleensä helpottaa nopeasti. Takavetoinen auto antaa tämänkaltaisen varoituksen hieman myöhemmin, jolloin rajatapauksissa auton hallinnan kannalta kriittiset hetket on jo menetetty. Tästä syystä renkaiden urien kunnosta on pidettävä huolta ja niitä on tarkkailtava.

Talvi asettaa uusia vaatimuksia renkaille

Talvisäässä renkaille asetetaan aivan uusia vaatimuksia verrattuna kesäkeliin tai edes tavalliseen sadekeliin. Talvella pinta on liukkaampi, ja loskan kanssa liirtoon joutuminen on herkempää kuin veden kanssa. Kuitenkin talvella on täsmälleen saman kokoiset kitkapinnat tien ja auton välissä. Yhteensä neljän lottokupongin pinta-ala pitää autoa kiinni tiessä myös talvella. Talvella lumen liukkauden lisäksi on myös toinen haaste. Jää tekee auton hallittavuudesta erittäin vaikeaa. Tästä syystä talvella käytetään suomalaisissa sääoloissa useimmiten nastarenkaita. Nastarenkaiden avulla voidaan ajaa jäällä auttavasti, sillä nastat pureutuvat jäähän, ja tuottavat siten kriittistä pitkittäistä ja sivuttaista pitoa. Nastarenkaalla on jäätä vastaan aseenaan nastat, mutta toisaalta nastoja ei voida asentaa kumiin, joka olisi pito-ominaisuuksiltaan muuten optimaalista, joten on olemassa myös kitkarenkaita. Kitkarenkaat ovat erittäin pehmeää kumia, ja ne kuluvat asfalttiajossa todella nopeasti, toisin kuin nastarenkaat. Nastarenkaiden ongelmana onkin nastat, jotka katkeilevat ja kuluvat asfaltilla, mutta kulutuspinta kestää. Kitkarenkaat pysyvät hyvinä parhaiten lumella. Ne kuitenkin pitävät lumella ja muulla yleisliukkaalla ja pehmeällä pinnalla melko hyvin. Kitkarenkaat selviävät loskasta nastarenkaita paremmin, ja tästä syystä niitä käytetään paljon kaupunkiolosuhteissa, kun suolaaminen luo loskaa, joka valtaa kadut hetkittäin.

Erikoisrenkaita on moneen junaan

Renkaat eivät suinkaan rajoitu vain kesä- ja talvirenkaisiin vaan renkaita valmistetaan myös moniin erilaisiin erikoistehtäviin. Talvirenkaista rankempi versio, piikkirenkaat, näkee käyttöä runsaasti jääradalla ajettaessa ja talvisessa rallissa. Muutenkin kilpailukäyttöön on kehitetty monenlaisia renkaita. Esimerkiksi asvaltilla ajettaviin kilpailuihin on tehty urattomia renkaita, jotta saadaan maksimaalinen pinta-ala, ja siten maksimaalinen kitka tiehen. Ne valmistetaan erittäin pehmeästä kumista ja niitä käytetään vain rata-ajossa, sillä ne kestävät suhteellisen lyhyen aikaa verrattuna tavallisiin renkaisiin, eikä niitä siten ole järkevää käyttää liikenteessä. Kitkarengas on lähinnä tälläistä rengasta. Maastureihin valmistetaan vahvarunkoisia renkaita, jotta ne kestäisivät maastoajon mekaanisen rasituksen. Kiven päältä ajaminen katkaisee herkästi tavallisen renkaan rungon, mutta erikoisrengas kestää hyvin.

Moottoripyörän renkaat ovat yleensä kalliita

Moottoripyörän renkaat ovat perinteisesti autonrenkaisiin suhteessa todella kalliita. Tämä johtuu siitä, että moottoripyörän ja tien välinen kitkapinta on reilusti pienempi kuin autossa. Tämä ei ole suhteellista, sillä massakin on reilusti pienempi. Kuitenkin moottoripyörien renkaissa käytetään paljon korkealuokkaisempaa kumia kuin autonrenkaissa varsinkin, kun moottoripyörässä on runsaasti tehoa. Renkaan sutiminen on vaarallista, ja sen takia renkaan on oltava hyvin pitävä. Moottoripyörien renkaissa ei käytetä niin syviä uria kuin autoissa, eikä moottoripyöriä ajeta yleensä talvella eikä huonolla säällä, joten pelkkä tavallinen pitävän alustan pito on merkityksellistä. Tässäkin tapauksessa on luonnollisesti pidettävä huolta siitä, että renkaat ovat kunnossa ennen ajamaan lähtemistä, sillä seuraukset voivat olla erittäin tuhoisat.

Myymme renkaat edulliseen hintaan kotiin toimitettuna

Valikoimastamme löytyy kaikenkokoiset ja kaikenlaiset renkaat kaikkiin olosuhteisiin. Renkaita löytyy monesta eri hintaluokasta, monesta eri laatuluokasta. Renkaiden valinta koon jälkeen jää asiakkaan tehtäväksi, mutta tarjoamme siihen runsaasti apua hyvän asiakaspalvelun muodossa. Kaikki renkaamme ovat laadullisesti kelvollisia aina halvimpiin asti. Emme myy käyttökelvotonta ja hyävksymätöntä halpatuotetta, vaan kunnollisia renkaita edulliseen hintaan. Valikoimammme kattaa kaikki talvi- sekä kesärenkaat, jonka lisäksi myymme moottoripyörän renkaita ja erikoisrenkaita. Erikoisrengasvalikoimamme on korkealaatuinen ja sopuhintainen verrattuna kymmenen vuoden takaiseen tarjontaan. Tämä sama vaikutus näkyy moottoripyörän renkaissa vieläkin paremmin, sillä ennen nettikauppaa moottoripyörien renkaat maksoivat todella paljon enemmän kuin nyt. Laadusta tinkimättä edulliseen hintaan renkaita voi ostaa yleisesti ottaen vain internetistä, sillä rengasliikkeet eivät ole saaneet nettikauppaa vielä kiinni hinnoissa. Yleensä ne eivät ole edes lähellä.

AT | BE-FR | BE-NL | CH-DE | CH-FR | DE | DK | ES | FI | FR | IE | IS | IT | NL | NO | PL | PT | SE | UK

vanteet-online.fi, Tarjouksen Delticom AG